Sunday, August 14, 2011

The Perfect Age to Begin (II)

Posted by Siti Mazlita | 0 comments
Starting With A Little Baby (Seven to Twelve Months)

If you are beginning with a seven-to-twelve months-old the most important things to keep in mind are:

1. Keep every session very brief.
2. Have sessions often.

As we have said, a four-month-old will sometimes want to see all his sets of words one after the other at one session. However such a procedure would be a disaster for a seven-to-eighteen months-old. Use only one groups of five words at a session and then put them away.



The reason for this is simple. Each day your baby's mobility will be expanding. At three months he is relatively sedentary. He is a watcher. He will watch his words for a long periods. We adults love this, so we get into the habit of showing him all his words as one sitting. We get used to this routine, it is easy for us. But each day, baby is changing. He is getting more and more mobile. As soon as he is creeping on hands and knees a whole world of new possibilities opens up for him. He now has a driver's license and he is just dying to explore. All of sudden this sedentary little fellow, who saw fifty words quite happily, is no longer sedentary. He has no time at all for his reading. We become discouraged. Where have we gone wrong? He must not like reading anymore. Baffled, we give up.

The baby must be baffled too. He was having such a good time reading and then the words disappeared. It wasn't that he stopped liking reading, it was that his schedule became busier. He now had an entire household to explore. He has all those kitchen cabinets to open and close, all those plugs to investigate, every piece of fuzz on the carpet has to be picked up and eaten before the sun sets. You have to admit that there is an awful lot on a seven-month-old's plate when it comes to search and destroy. He still want to explore reading too but he cannot afford fifty words at one time. Five words at one time is far, far better.

If we provide him with brief session, he will continue to gobble up new words at a mile a minute. It is only when we make him late to his next pressing appointment by taking more than a few seconds that he is forced to abandon ship and leave us sitting alone in the middle of the living room floor.



We adults love to find a nice comfortable schedule and then stick to it no matter what. Children are dynamic- they never stop changing. Just as we have established a routine, the tiny child moves on a new level abd we find we must move with him or be left  behind.

Because this is so, always keep sessions in brief, then as his mobility expands you will be in the habit of brief session, which are a natural part of his busy schedule and fit in with his agenda.

Saturday, August 13, 2011

Philosophy of Early Childhood Education

Posted by Siti Mazlita | 0 comments

Every child has genius potential.
Every child born has, at the moment of birth, a greater potential intelligence than Leonardo da Vinci ever used. – Glenn Doman

Stimulation is the key to unlocking a child’s potential.
The world has looked at brain growth and development as if they were predestined and unchangeable facts. We have discovered that brain growth and development are a single dynamic process. This is a process which can be stopped (as it is by profound brain injury). This is a process which can be slowed (as it is by moderate brain injury), but most significantly, this is a process which can be speeded.
– Glenn Doman

Teaching should commence at birth.
The first year of life is a critical time. This is the time when the brain is growing explosively. The brain literally grows by use – and if we use it, we’re going to grow it. And if you don’t use it, especially in the first 12 months, then you literally will lose brain cells – you won’t have as much brain power as you would’ve had.
– Janet Doman

The younger the child, the easier the learning process.
Before the age of five a child can easily absorb tremendous amounts of information. If the child is younger than four it will be easier and more effective, before three even easier and much more effective, and before two the easiest and most effective of all. – Glenn Doman

Children naturally love to learn.
Kids would rather learn than eat; kids would rather learn than play. In fact, kids think learning is play.
– Glenn Doman

 

Parents are their child’s best teacher.
In your worst minute of your worst day with your child, you will be your child’s best teacher – better than anyone in the whole world. On an average day or the best moment of your best day, you are absolutely spectacular – because you know your child better than anyone else. And you happen to adore your child
– that’s the perfect combination for a teacher. – Janet Doman


Teaching and learning should be joyous.
Parents deserve to experience the joy that comes from teaching their baby, and babies have a right to appreciate the joy of learning with their parents. – Glenn Doman

Teaching and learning should never involve testing.
One of the beauties of teaching a tiny child is that the process of teaching is a pure process of giving information without asking for it back again. – Janet Doman

Thursday, August 11, 2011

Early Quranic Education

Posted by Siti Mazlita | 0 comments
Kebiasaan bagi manusia zaman ini, ibu bapa sibuk mencari tips kejayaan dan kecemerlangan dari sumber kajian dari negara barat, mahupun negara maju yang lain. Ia memang baik bagi mengutip mutiara ilmu di mana-mana, kerana ia sebenarnya berasal dari umat Islam sendiri, namun mengapa pada hari ini kita lebih menaikkan dan mengutamakan sumber barat berbanding sumber yang wajib kita pegangi, Al-Qur'an. Kerana al-Qur'an adalah ibu / induk kepada ilmu. Jom kita belek apa ilmu dan tips belajar dan berjaya yang disebut dalam al-Qur'an.

Dalam pada itu, kita perlu yakin dan sedar bahawa kecemerlangan dan kejayaan adalah tuntutan bagi seorang yang ingin beriman. Orang-orang yang beriman sepatutnya menjadi yang paling tinggi dalam pelbagai aspek, samada pendidikan, kerjaya, rumah tangga, sosial, ekonomi dan sebagainya, kerana inilah batu-bata yang bakal menguatkan binaan umat Islam.

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, sedangkan kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman."                 [QS al-Imran, 3:139]
Janganlah kita jatuh motivasi atau bersikap lemah, apatah lagi bersedih hati sehingga merapuhkan kejayaan, kerana jika kita mengaku orang-orang beriman, sepatutnya kita yang paling tinggi darjatnya tidak kira dalam apa jua aspek dan keadaan. Maka ayuh kita buktikan kepada dunia, orang-orang beriman paling tinggi kedudukannya. Kerana memang berjaya orang-orang yang beriman.

"Sesungguhnya berjaya-lah orang-orang yang beriman,"[QS al-Mukminum, 23:1]



Tips Belajar @ Al-Quran


Sebenarnya terlalu banyak tips dalam al-Quran yang mampu kita manfaatkan dalam kehidupan, kita perlu menjadi orang-orang yang berakal, berfikir, menghayati dan mengkaji ayat-ayat Allah yang mengandungi pelbagai hikmah kepada semua status manusia. Antara tips adalah:



  1. Asking!
  2. Revision!
  3. Proactive!
  4. Effort & Determination!
  5. Time Discipline!
  6. Focus!
  7. Team Work!
  8. Visual, Auditory & Kinesthetic!
  9. Never Give-Up!
  10. Self Motivation!

1. Asking:


"Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan, jika kamu tidak mengetahui,"[QS an-Nahl, 16:43]


Allah nyatakan kepada kita, jika kita tidak tahu, maka bertanyalah. Namun, ada sisi lain yang ditekankan dalam bertanya, kita perlu bertanya kepada orang yang mempunyai pengetahuan terhadap sesuatu perkara itu. Jangan bertanya subjek Biologi kepada guru kaunselor, atau bertanya soalan kimia kepada guru bahasa, apatah lagi bertanya dengan kawan yang tidak tahu, nanti yang keluar dari mulutnya "kamu tak tahu?aku lagi tak tahu..huhu"..syarat nak bertanya, bertanya dengan orang yang tahu. Sedih kita lihat ketika guru/pensyarah bertanya kepada kita "ada apa-apa soalan? semuanya faham?"..hampir semua diam membisu, kerana kebiasaan ada 3 jenis manusia jika dia tiada soalan.
  1. dia memang faham, maka tiada apa yang ingin ditanya
  2. dia memang tak faham, maka tidak tahu apa yang ingin ditanya
  3. dia buat-buat faham, dia tidak faham, tapi buat-buat faham kerana.....(masing2 tahu ya)

2. Revision!


"Dan sesungguhnya dalam Al Quran ini Kami telah ulang-ulangi (peringatan-peringatan), agar mereka selalu ingat."[QS al-Isra', 17:41]


Diulang-ulang agar kita ingat. Inilah ulang kaji yang perlu kita praktikan. Kita pasti sedia maklum bahawa 'Practise Makes Perfect", begitu juga yang diajarkan Allah kepada kita, teruslah mengulang sehingga ia akan jadi kebiasaan. Psychological term kita gelar sebagai 'Repetition Power', suatu perkara yang jika terus diulang, akan membuatkan ia menjadi kebiasaan yang dengan lancar dan mudah untuk kita lakukan pada masa hadapan.

3. Proactive!


"..lalu di antara mereka ada yang menganiaya diri mereka sendiri dan di antara mereka ada yang pertengahan dan diantara mereka ada (pula) yang lebih dahulu berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu adalah karunia yang amat besar."[QS al-Fathiir, 35:32]


Ayat ini menerangkan 3 jenis golongan manusia. Ada yang menzalimi diri sendiri, sudah tahu exam dah dekat, tapi masih tidak mahu belajar. Ada pula pertengahan atau sedang-sedang, golongan ini biasa-biasa ja, dia belajar bila ada test atau exam, esok ada quiz baru belajar, minggu depan ingin exam, baru mula belajar. Ada pula proaktif/lebih dahulu/keterdepan, golongan ini membuat persedian jauh lebih awal berbanding golongan lain, persediaan dia juga lebih mencukupi bahkan terlebih-lebih berbanding yang lain, orang lain baru chapter 1, dia dah belajar sampai chapter 12..hehe..maksudnya dia memang proaktif kehadapan. Saya yakin kita semua ketika exam tinggal seminggu, sudah tentu belajar dengan bersungguh-sungguh, cuba bayangkan jika mode belajar sunguh-sungguh bagai minggu depan nak exam tu kita bawa pada awal sem lagi, bagaimana hasilnya?


4. Effort & Determination!


"dan bahawasanya, seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya,"[QS an-Najm, 53:39]


"Tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang dikerjakannya."[QS ath-Thur, 52:21]


Man Jadda, wa jadda. Inilah kata yang sering kita dengarkan, memang benar siapa yang usaha, dia akan dapat hasilnya. Begitu juga konsep kita belajar, cuba ingat kembali keputusan exam kita yang lepas, kemudian bandingkan dengan usaha kita, nescaya kita akan lihat perkara yang perlu dipertingkatkan. Kejayaan yang kita impikan dan angan-angankan, perlu dibuktikan dengan usaha dan kesungguhan. Inilah yang diajarkan Allah kepada kita, berusaha dengan bersungguh-sungguh.

"Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan bersungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik."[QS al-Isra', 17:19]


5. Time Discipline!


"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok, "[QS al-Hasyr, 59:18]

Jika kita gagal merancang, kita meracang untuk gagal. Perhatikan hari esok, bersedia dan rancang apa yang akan kita lakukan hari esok, apa susunan masa untuk kita belajar, subjek apa, topik apa ingin dihabiskan, dan sebagainya. Lebih indah jika kita mampu membuat jadual waktu belajar kita, agar lebih tersusun dan teratur urusan kita. Namun masalah bagi kebanyakan pengguna jadual waktu ini, adalah masalah disiplin terhadap jadual yang diri sendiri tetapkan..ish3..Allah mengingatkan kita agar ikuti waktu yang telah ditetapkan

"Sesungguhnya shalat itu adalah fardhu yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman"[QS an-Nisa', 4:103]


Orang-orang beriman sepatutnya seorang yang disiplin akan waktunya, latihan yang diberikan Allah agar solat tepat pada waktunya perlu kita praktikkan dalam perkara lainnya. Mana mungkin kita ingin solat subuh pada waktu isyak, atau solat maghrib pada waktu zohor, kita akan disiplin mengikut masa yang telah ditetapkan.


6. Focus!


"(yaitu) orang-orang yang khusyu' dalam sembahyangnya,"[QS al-Mukminum, 23:2]


Fokus dalam beribadat memang dituntut kepada kita. Jangan ketika solat kita tidak fokus untuk beribadat kepada Allah, sehingga ingat benda-benda lainnya. Kita harus fokus dalam apa jua perkara yang kita lakukan. Cuba tanyakan pada diri kita, pernah atau tidak kita terlupa di mana barang yang kita letakkan? Pasti ramai antara kita sering bahkan selalu mengalaminya, kerana kita tidak fokus ketika kita meletakkan barang tersebut. Begitu juga ketika belajar, kita perlu fokus ketika membaca atau membuat latihan, terkadang kita belajar tapi fikiran dan minda kita tidak fokus terhadapnya, maka percentage ilmu yang kita pelajari berkurang berbanding jika kita fokus melakukannya. Selain itu, perkara-perkara yang mengganggu atau yang tiada manfaat perlulah kita tinggalkan sahaja.

"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna,"[QS al-Mukminun, 23:3]


Perkara-perkara yang tidak mendatangkan manfaat tidak perlu kita lakukan, perkara-perkara yang mendatangkan mudarat perlu kita tinggalkan.


7. Team Work!


"Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya."[QS al-Maidah, 5:2]


Dalam menngusahakan perkara kebaikan seperti pelajaran, kita dianjurkan untuk saling tolong menolong ke arahnya. Masalah sekarang kita dapat lihat betapa ramai manusia yang mementingkan dirinya sendiri berbanding menolong orang lain? Ingin berjaya dan kaya sendiri-sendiri, melupakan kegagalan dan kesusahan orang lain, tiada langsung semangat ukhuwah yang perlu djalinkan sesama kita dalam perkara yang mampu kita usahakan bersama. Adakah kita ingin menjadi seperti ini? Namun, di sisi yang lebih utama, kita sendiri yang kena mulakan percikkan kerjasama kepada orang lain, bukan hanya mengharap orang lain yang menolong. Kerjasama dalam belajar amat membantu sesama kita, seperti kosep 'Study Group' yang pasti mampu meringankan beban sesama kita. Bahagikan beberapa topik kepada ahli kumpulan untuk masing-masing belajar dan memahami lebih mendalam, kemudian baru masing-masing present topik masing-masing. Lakukan juga diskusi-diskusi bagi menyelesaikan masalah atau ketidakfahaman terhadap beberapa topik.

"dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya."[QS al-Imran, 3:159]


8. Visual, Auditory & Kinesthetic!


"karena kamu selalu mengajarkan Al Kitab dan disebabkan kamu tetap mempelajarinya."[QS al-Imran, 3:79]


Proses belajar yang diajarkan dalam ayat diatas adalah kita bukan hanya sekadar belajar sendiri, namun cuba mengajari juga apa yang telah kita pelajari. Ini akan membuatkan kita lebih faham dan lebih ingat bahkan memberikan kebaikan bukan pada diri sendiri, tapi juga kepada orang lain. Kita mengetahui 3 jenis manusia dalam aspek daya ingatan, ada yang mampu dan lebih ingat apa yang dilihat (Visual), ada yang apa yang didengar (Auditory) dan ada yang melalui pergerakan (kinesthetic). Kita jika ingin tahu kita jenis yang mana, memang ada questionnaire yang dibuat, tapi ada kaedah yang lain, cuba kita ketika exam berlangsung, kita ingin mengingat sesuatu formula atau fakta, adakah kita lebih ingat buku/nota yang kita lihat dan baca (visual)? atau lebih mampu ingat suara guru/pensyarah yang mengajar(auditory)?atau lebih ingat apa yang kita contengkan/tuliskan dalam nota atau latihan kita(kinesthetic)?


Namun, ia semestinya sudah terlambat jika masa exam baru mau tahu kita jenis yang mana..makanya, kita harus menggunakan kesemua daya ingatan ketika belajar. Membaca sambil mengeluarkan suara lalu mencatat juga dengan tangan, dan semua ini boleh dilakukan dengan method yang diajarkan ayat di atas, belajar dan mengajarkan, satu penggabungan kaedah belajar yang pasti memberikan impak yang positif. 




9. Never Give Up!


"Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir."[QS Yusuf, 12:87]


Hanya kaum kafir yang ada perkataan putus asa dalam kamus hidupnya. Maka jangan pernah memberikan kesempatan perkataan putus asa tertulis dalam kamus kita. Kita pasti pernah melalui keadaan dimana setelah berusaha sekali, dua kali, tiga kali, kemudian sudah tidak sanggup teruskan kerana gagal berterusan. Bagi kita, jika kita gagal 100 kali, maka teruskanlah mencuba, kerana mungkin kejayaan adalah yang kali ke 101 itu. Sepertiman Thomas Edison yang terkenal dengan menghasilkan lampu mentol yang menyala, beliau melalui 10,000 reka bentuk sebelum berjaya menghasilkan mentol elektrik yang menyala.


Begitu juga Colonel Sanders (Pengasas KFC) yang pasti kita semua sedia kenali dengan kejayaan resepi ayamnya yang pada hari ini KFC hampir berada di seluruh dunia. Beliau pada awal mula bisnesnya hanya ingin menawarkan resepi ayam gorengnya kepada beberapa restoran, tapi cuba kita bayangkan, sebanyak 1007 restoran yang menolak tawaran beliau. Mungkin jika kita, restoran yang ke 5 pun sudah tidak lalu untuk teruskan, tapi bagi Colonel Sanders kita bayangkan kali 1008 barulah ada restoran yang menerima resepinya, baru menerima, belum lagi berkembang..namun akhirnya, kita lihat apa hasil kejayaannya pada hari ini. Bukan untuk promosi KFC. tapi untuk ambil nilai murni untuk kita amati. Ayuh umat Islam semua, kita kena buktikan dengan semangat yang tinggi, jangan lagi terlalu mudah untuk berputus asa, teruskanlah usaha dengan gigih, bagi mencapai kejayaan yang tidak akan datang dengan sendiri.


10. Self Motivation!


"Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri."[QS ar-Ra'd, 13:11]


Tiada gunanya kursus yang kita hadiri, motivasi-motivasi yang kita dapati atau tips-tips yang diberi, jika perubahan bukan atas kehendak diri sendiri. Kita yang harus sedar dan mendorong diri sendiri untuk mencapai kejayaan yang kita impikan. Kita yang harus dengan semangat dan kesungguhan memotivasi diri untuk merealisasikan kegemilangan yang kita angankan. Kerana orang lain hanya mampu menasihati apa yang tersurat pada diri kita, tapi diri kita sendiri yang mampu menasihati apa yang tersirat dalam diri kita. 

Jangan Lupa Penentu Segala


InsyaAllah, sedikit perkongsia bagi kita menambah lagi usaha dalam mencapai kejayaan, namun sama-sama kita yakini, kira merancang, Allah juga merancang, dan sebaik-baik Perancang adalah Allah SWT. Jagalah Allah, nescaya dia akan menjaga kita kelak. Jaga hubungan dan hak kita kepada Allah, ini adalah sisi yang paling utama perlu kita amalkan. Memang usaha tangga kejayaan, tapi mari kita hiasi lagi tangga itu dengan carpet doa dan tawakkal, serta meletakkan atap redha dari-Nya. Inilah perbezaan yang perlu kita ketengahkan, jangan membuatkan kita sama sahaja dengan mereka yang tidak mengharapkan pertolongan dari Allah, sombong dalam memohon pertolongan dari Allah.

Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina." [QS al-Mu'min, 40:60]


Selain itu, teruslah memohon keampunan kepada Allah, jangan biarkan kegelapan dosa maksiat menjadi penghalang kepada cahaya ilmu memasuki akal dan hati kita. Jika terkadang kita merasa lemah, mohonlah keampunan kepada Allah, nescaya Allah akan memberikan kekuatan kepada kita.

Dan (dia berkata): "Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertobatlah kepada-Nya, niscaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu, dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa." [QS Hud, 11:52]


Semoga kita melahirkan generasi umat Islam yang mencapai dan mengembalikan kegemilangan umat. Kita harus bangkit menguasai semua gedung ilmu dan kemahiran, cukuplah umat Islam selalu jatuh jauh kebelakang. Perubahan tersebut akan berlaku, jika kita mulakan perubahan pada diri kita dahulu. Semoga Allah memberikan kejayaan kepada kita semua dalam apa jua yang kita usahakan untuk kita memanfaatkan kejayaan bagi membantu lagi agama Allah.



Abu Umamah r.a. berkata : "Rasulullah S.A.W telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Qur'an, setelah itu Rasulullah S.A.W memberitahu tentang kelebihan Al-Qur'an." Telah bersabda Rasulullah S.A.W : Belajarlah kamu akan Al-Qur'an, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya. " Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, " Kenalkah kamu kepadaku?" Maka orang yang pernah membaca akan menjawab : "Siapakah kamu?" Maka berkata Al-Qur'an : "Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku di waktu siang hari." Kemudian berkata orang yang pernah membaca Al-Qur'an itu : "Adakah kamu Al-Qur'an?" Lalu Al-Qur'an mengakui dan menuntun orang yang pernah membaca mengadap Allah S.W.T. Lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kirinya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya.

Pada kedua ayanh dan ibunya pula yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda, sehingga keduanya bertanya : "Dari manakah kami memperolehi ini semua, pada hal amal kami tidak sampai ini?" Lalu dijawab : "Kamu diberi ini semua kerana anak kamu telah mempelajari Al-Qur'an."



p.s. Petikan artikel ini diambil daripada salah seorang blogger Ummi
p.p.s Insyaallah, jika ada kelapangan Ummi akan detailkan lagi tentang "Visual, Auditory & Kinesthetic" bagi seorang baby dalam sistem Little Reader berdasarkan dalil Quran ini.

Ramadhan Bulan Al-Qur'an Bulan Membaca Al-Qur'an

Posted by Siti Mazlita | 0 comments

Alhamdulillah, kini kita selamat berada di bulan Ramadhan al-Mubarak...dalam kesibukan kita mengajar anak-anak membaca, dalam waktu yang sama kita juga perlu menyibukkan diri kita sendiri untuk membaca..Tetapi apa yang istimewa bulan membaca bulan ini adalah bulan membaca al-Qur'an. Dalam bulan ini juga, penerapan yang paling ideal untuk kita sebagai ibubapa menunjukkan role model dan membudayakan trend membaca Al-Qur'an di rumah...


Ramadan adalah bulan al-Quran, bulan yang padanya permulaan diturunkan al-Quran. Dalam bulan ini, diketuk hati kita untuk memberi komitmen yang lebih kepadanya. Maka kita disyariatkan untuk memperbanyakkan amalan membaca al-Quran. Allah berfirman:”Bulan Ramadan, bulan yang padanya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza antara yang haq dan yang batil” (Surah al-Baqarah:185)

Al-Qur'an ialah kitab Allah yang penuh dengan keajaiban. Membaca Al-Qur'an walaupun tanpa memahami maknanya merupakan ibadah yang menjanjikan ganjaran besar daripada Allah s.w.t. Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah, maka baginya satu kebaikan. Dan setiap satu kebaikan akan dibalas dengan 10 kali ganda." (Riwayat at-Tirmizi)

Menariknya, ganjaran ini bukan hanya untuk orang yang mahir membaca al-Qur'an.Malah orang yang tidak lancar membaca pun akan turut memdapat pahala. Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Orang yang mahir membaca al-Qur'an, ia akan bersama para malaikat yang mulia lagi berbakti. Dan orang yang membacanya tersekat-sekat kerana ada kesukaran dalam membacanya, maka ia akan mendapat dua pahala."


Banyak hadis dan athar yang menyebut keutamaan membaca tetapi sayangnya kita terlalu sibuk dengan perkara lain sehingga tidak sempat melakukannya. Saidina Uthman bin Affan berkata: "Kalau hati kita bersih, kita tak akan pernah kenyang daripada al-Qur'an. Aku tidak menyukai satu hari yang aku tidak membaca mashaf al-Qur'an padanya." Imam al-Baihaqi berkata selepas meriwayatkan ucapan ini: "Apabila Uthman wafat, mashafnya telah rosak kerana terlalu kerap dibaca.". Sungguh berbeza dengan mashaf di rumah kita. Setelah bertahun-tahun pun, masih nampak baru..mungkin sebab jarang guna atau sayang nak guna.

Nasihat Ustaz Nazri, juri AQ..ibubapa yang tak pandai baca al-Quran jangan malu untuk belajar al-Qur'an terutama di hadapan anak-anak.Sepatutnya kita perlu malu apabila tidak pandai membaca al-Qur'an dan tidak mahu pula untuk cuba mempelajarinya. Jika ada ibubapa yang tidak pandai membaca al-Qur'an, mereka mungkin ingin melihat anak-anak lebih baik daripada mereka. Jika boleh, mereka mahu anak-anak sendiri yang membaca surah Yasin untuk mereka apabila mereka meninggal dunia kelak. Apa yang berlaku sekarang, anak-anak tidak mampu menghadiahkan bacaan Yasin kepada ibubapa mereka. 

Oleh itu, mari kita sama-sama manfaatkan bulan Ramadhan kali ini dengan memperbanyakkan bacaan Al-Qur'an untuk diri sendiri, isteri suami dan anak-anak di samping doa yang tidak pernah putus..



p.s. kalau ade sesiapa mommy yang berminat nk belajar al-Quran dengan Ummi, boleh je..insyaallah..;)

Tinggalkan sebarang komen / cadangan / pertanyaan anda di sini:
*
*
*
*

Visitor

Nak tanya..?

Followers

 

My Blog List

Designed by Miss Rinda | Inspirated by Cebong Ipiet | Image by DragonArtz | Author by mybabycanread :)