Wednesday, August 12, 2015

Bijak Baca Qur'an dengan Flash Hijaiyah

Posted by tenangnow |
Perkongsian ini merupakan perkongsian sendiri daripada Puan Nursyahirah Ibrahim di dalam group agen dropship My Baby Can Read. Beliau merupakan salah seorang daripada agen dropship pada awalnya dan alhamdulillah kini menjadi agen borong MBCR.

Apa yang beliau lakukan dan amalkan kepada anak beliau, Aufa adalah asas kepada pengenalan huruf al-Quran, dimana teori flashcard dan Glenn Doman diaplikasikan sejak dari bayi lagi.

Diharap lebih ramai lagi ibu menjadi aspirasi dan inspirasi kepada ibu yang lain.


Nukilan: Puan Nursyahirah Ibrahim
AUFA LIEW DAN HIJAIYAH-1TAHUN

Perkongsian ini untuk kawan-kawan yang bertanya dan ingin tahu macam mana aufa bermula mengenal huruf hijaiyah hingga ke hari ini umur aufa 1tahun 2minggu..

~ sebelum tu bonda aufa harap sangat siapa yang baca tentang perkongsian ni dapat berfikiran positif dan terima yang baik sebagai ilmu dan yang kurang baik tu jadikan sempadan =)

jangan sesekali bandingkan anak kita dgn org lain tapi utk dijadikan satu bukti yg ALLAH itu MAHA pemberi,MAHA mengetahui..

1. Permulaanya bila aufa lahir,saya aplikasikan segala ilmu yang dikutip semasa mengandung..banyak sumber yang saya dapat antaranya dari buku dan seminar online.
aufa 7 hari - saya bagi rangsang mata pada aufa menggunakan pattern hitam putih yang di print ( nanti saya share link untuk sape2 yg nak print)
di samping tu bagi rangsangan pendengaran aufa dengan juz amma

2. Aufa 20 hari - saya perkenalkan huruf pertama iaitu huruf AAA (alif)
saya terus sebutkan huruf tersebut dengan baris atas sebab guna kaedah fonetik.
dan kaedah fonetik lebih sesuai untuk anak lebih cepat membaca dan insyaallah boleh cepat membaca Quran.

3. saya hanya kenalkan satu huruf pada satu masa bukan sekaligus semua huruf.
saya kenalkan AAA sahaja dalam 7 ke 8 hari..dan sesi flash card aufa hanya 5minit sehari..hari ke 9 atau 10 baru saya kenalkan huruf ke2 iaitu huruf BAA,dan saya ulang semula huruf AAA tu sekali dengan huruf BAA..
memang saya kenalkan huruf tu satu2,biar lambat asalkan istiqamah.



4 Aufa 2 bulan -makin nampak reaksi galaknya bila tengok kad..mata die seolah olah scan mengikut bentuk huruf..masa ni dah 3 huruf diperkenalkan iaitu AAA,BAA, dan MAA..

5. Aufa 4bulan - makin galak pegang2,gigit2 kad..dah mula pandai sengih2,ketawa2 bila bermain dgn kad kesygn die..masa ni huruf yg diperkenalkan pun dah bertambah kepada 7 huruf..

6. Bila genap umur aufa 5 bulan,dah mula nampak satu reaksi positif yg memeranjatkan bonda nya. masa ni aufa dah pandai gelak,dah pandai cuba2 nak rampas kad dari bonda,dah pandai jerit2 bila bonda amik kad dari dia.
saya dpt ilham hari tu susun 5 keping kad depan dia..masa tu aufa atas riba bonda nya..
aufa cuba nak amik kad yang bonda sebut..masa tu saja2 je sebut huruf AAA dan memang aufa pilih kad yang betul berulang kali..mulai hari tu,bonda nya tau aufa dah kenal huruf pertama dia.

7. Aufa 6 bulan - kenal 5 huruf daripada 15 huruf yang dah diperkenalkan

8. Aufa 7- 9 bulan - lebih aktif dan masa ni alat bantu mengajar bukan flash card and flash felt je..belajar guna fridge magnet dan ada banner besar gantung dalam bilik
selain tu,bila aufa da pandai duduk sendiri,bila mengaji aufa duduk atas riba dan saya biar dia pegang2 Quran sambil dengar saya mengaji

9. Aufa 10bulan ke 12 bulan - tambahan alat bantu mengajar masa ni sambil main guna puzzle mat alif ba ta..dan bila saya mengaji,saya ajak aufa tunjuk ayat2 yang di baca (biasanya untuk 3 4 surah pendek je lepas tu aufa main)
masa ni memang banyak ulang2 je huruf yang dia da kenal dan uji minda dia dengan bagi pilihan antara 2 kad.

10. Aufa 12 bulan - alhamdulillah aufa dah kenal 21 huruf..tinggal huruf2 yang agak susah makhraj nye dan insyallah lagi beberapa bulan boleh kenalkan baris bawah seterusnya ajar guna buku Furqan pula.

bila aufa mula aktif,banyak juga cara saya pelbagaikan bila ajar seperti sambil dia tolak troley untuk berlatih jalan,masa dalam kereta kadang2 sambil dia makan buah.
pergi ke mana mana pun saya bawa flash card paling kurang 2 atau 3 dalam beg.



yang penting niat kita dan istiqamah..dan jangan terlalu beriya nak anak pandai cepat.
biar anak explore sendiri sambil belajar dengan seronok dan bila mula awal,dia akan biasa dan tahu itu rutin dia..

Percaya lah bahawa semua bayi genius! Ibu bapa yg perlu menyerlahkan lagi kebijaksanaan yg ALLAH dah anugerahkan pada setiap insan yg lahir di dunia ni..kita yg mencorakkan anak yang masih lagi suci bersih =)

Jangan terlalu fikirkan apa org akan kata dlm mendidik anak..Mungkin ada org kata, terlalu awal mendidik anak,biar la anak tu main..buat apa belajar awal nanti anak stress la apa la..tapi kalau kita ada tekniknya,memang anak lagi seronok main sambil belajar..Tapi bagi saya tiada istilah terlalu awal utk mendidik lebih2 lagi ilmu Quran kerana mendidik anak itu sebenarnya sejak dlm kandungan lagi..
dan memang saya fokus huruf quran dulu..insyaallah bila ada ilmu quran,ilmu lain senang je anak nak belajar nanti =)

~semoga perkongsian ini bermanfaat,insyaAllah~
~ BONDA AUFA~




0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen / cadangan / pertanyaan anda di sini:
*
*
*
*

Visitor

Nak tanya..?

LR's Blogger

Followers

 

My Blog List

Designed by Miss Rinda | Inspirated by Cebong Ipiet | Image by DragonArtz | Author by mybabycanread :)