Wednesday, February 9, 2011

Bagaimana Untuk Berjaya?

Posted by tenangnow |
Sebenarnya banyak lagi produk yang ada di luar sana untuk kita ajarkan kepada anak untuk membaca, tetapi apa yang istimewanya Little Reader ini..."power" of the software it self..

KUNCI UNTUK BERJAYA!!

Kunci untuk berjaya dalam mengajar baby membaca adalah kebolehan dan kemahiran kita untuk "engage" dan menarik perhatian baby kita untuk membaca. Proses ini bukan hanya sehari, 2 minggu, 3 bulan tetapi berdasarkan kepada prinsip "BERTERUSAN"!!

Kepelbagaian

Little Reader mampu menarik perhatian baby berbanding system pendidikan yang lain. Ia sangat dynamic malah software yang sangat menyeronokkan. Sebagai contoh, jika baby diajar perkataan "Cat"/"Dog", baby bukan sahaja melihat perkataan dalam pelbagai warna dan font malah melihat pelbagai gambar, bunyi dan aksi yang berbeza-beza.


Ini yang menjadikan baby tertarik dan kita juga dapat menarik perhatian baby untuk terus melihat dan membaca. Baby juga mendengar apa yang dia lihat dan akan menyebut mengikut apa yang dia dengar pada usia 2tahun dan seterusnya. Perlu kita ketahui sebagai ibubapa, baby akan menyerap semua perkara yang berlaku di sekelilingnya..baby akan belajar apa yang diajar secara direct atau indirectly..sebutan bagi setiap perkataan juga penting bagi memastikan baby menyebut dengan betul apabila mereka sudah mampu bercakap. Mereka akan mampu bercakap seperti mana yang mereka dengar, sama (sebijik) dengan apa yang dia belajar dan diajar. Oleh itu, ibubapa dinasihatkan untuk tidak membeli DVD  yang menggunakan bahasa Inggeris yang menggunakan dialek Mandarin dan sebagainya kerana ia akan mempengaruhi tutur bahasa dan percakapan anak pada masa akan datang nanti...


Personalized

Selain daripada kepelbagaian, Little Reader ini boleh di"personalized" menggunakan gambar sendiri yang anda ada, instead of menggunakan gambar preinstalled yang disediakan.

Sebagai contoh, perkataan "eye", kita boleh menggunakan Mom's eye, baby's eye, abah's eye dan sebagainya, kerana dengan menggunakan contoh yang terdekat, baby akan lebih mudah mengenalpasti dan membaca. 


Pelajaran dan Silibus yang Pelbagai

Little Reader ini mempunyai silibus pembelajaran yang pelbagai. Daripada flash word dan gambar, Little Reader mengambil inisiatif daripada kebolehan otak kanan baby, yang mana akan remain strong up to the age of 6.

Little Reader melibatkan multisensory lessons, yang mana menggabungkan semua visual, auditory dan kinesthetic learning. Oleh itu, baby akan belajar untuk membuat action berdasarkan kepada perkataan yang dilihat. Dari segi phonic (sebutan) dan grammar juga dititikberatkan dengan memperkenalkan "color-coded" words / ayat, so baby akan belajar mengenal dan membaca secara automatik.



0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen / cadangan / pertanyaan anda di sini:
*
*
*
*

Visitor

Nak tanya..?

LR's Blogger

Followers

 

My Blog List

Designed by Miss Rinda | Inspirated by Cebong Ipiet | Image by DragonArtz | Author by mybabycanread :)