Monday, February 7, 2011

Langkah Bermula My Baby Can Read!

Posted by tenangnow |


Pada awalnya, umi kurang percaya kepada statement ini “Baby Can Read”..tetapi setelah mencari dan membuat beberapa kajian dan pemerhatian, maka kenyataan ini adalah benar dan bermula dari situ, umi yakin MY BABY CAN READ!! umi rasa masih tidak terlambat untuk mengajar Mukhlis membaca walaupun umurnya sudah setahun yang waktu ini sepatutnya dia sudah pandai membaca seperti Naimah and Felicia...its ok! umi ada masa lagi beberapa bulan untuk memastikan Mukhlis adalah salah seorang baby yang boleh membaca pada usia semuda 2tahun!
Di dalam pemerhatian umi , di Malaysia bahan bacaan untuk baby memang terlampau sedikit berbanding di luar negara. Untuk mencari buku atau flash card pun, memang susah..nak cari di Book Fair juga tiada..!!  Di Malaysia, jika anak boleh membaca pada usia 5 atau 6 tahun itu sudah sesuatu yang membanggakan tetapi di Barat, seawal usia 2-3 tahun, mereka sudah boleh membaca dengan lancar..memang jauh ketinggalan kann..sedangkan pada usia emas 0-3 tahun, perkembangan otak baby sangat cepat dan mudah menyerap apa yang berlaku di sekelilingnya..macam SPOUNGE!!!

UMI TAK PERCAYA!!
Jika idea MY BABY CAN READ ini macam seolah-oleh mustahil, cuba tengok dulu video di bawah..Di sini, uols boleh tgk berapa ramai baby comel yang boleh membaca semuda 12 dan 18 bulan..JOM KITA TENGOK!!

Naimah, this video shows Baby Naimah at 16 months reading over 40 words using the BrillKids Little Reader System


Smart Baby Reading at 12 months. Felicity's interest in reading was fostered as early as 4 months old.

Here's baby Felicity reading again, this time mainly reading the words out loud, like Daddy, Mommy, baby, ball, knee, cup, bubble, dog and some Chinese words. No one had to force her (we do not believe in forcing!), and sometimes you can't drag her away from her books.

 
16 Months Old



Ini di luar Negara, cuba kita tengok di Malaysia, wujud ke baby comel yang cute membaca nie?

Qarissa Read @ 12 Months Video 1


0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen / cadangan / pertanyaan anda di sini:
*
*
*
*

Visitor

Nak tanya..?

LR's Blogger

Followers

 

My Blog List

Designed by Miss Rinda | Inspirated by Cebong Ipiet | Image by DragonArtz | Author by mybabycanread :)