Thursday, February 10, 2011

Method Ajar Membaca: Flash Method

Posted by tenangnow |
Traditionally, flash metod melibatkan flash kad sama ada dibuat sendiri atau dibeli dari mana kedai buku, dan akan ditunjukkan kepada baby secara cepat.

Flash card metod (at a speed of less than one second per card) ini merupakan salah satu cara yang sangat effektif untuk mengajar baby membaca, antara sebabnya adalah:


1. Maklumat yang diberikan secara cepat adalah lebih mudah diserap oleh otak kanan baby. Tidak seperti otak kiri, ia melibatkan ketepatan, directed effort berbanding otak kanan yang berlaku tanpa sedar dan effortless. 

Apa beza otak kanan dan otak kiri? ini penting untuk ibubapa tahu, kenapa baby kena guna otak kanan?

Pada tahun 1968, Dr. Roger Sperry pertama kali menemukan perbezaan fungsi otak kiri dan otak kanan. Secara kasarnya, fungsi bagi kedua-dua otak ini:

OTAK KIRI mengendalikan :

1. fikiran sedar
2. analisa, logika, rasional
3. bahasa

OTAK KANAN mengendalikan :

1. fikiran bawah sedar
2. emosi
3. kreatif, intuitif

Mungkin anda pernah mendengar di mana para ahli mengatakan bahwa kita HANYA menggunakan 3% dari seluruh kemampuan otak. Mengapa ? Kerana sebahagian besar kemampuan otak terkunci di dalam fikiran bawah sedar, yang merupakan bahagian dari otak kanan.Jika dilihat dengan lebih detail, otak kanan berfungsi untuk:

1. photographic memory
2. speed reading, listening
3. automatic mental processing
4. mass-memory
5. multiple language acquisition
6. computer-like math calculation
7. creativity in movement, music and art
8. intuitive insight

See!! Betapa hebat dan berkuasanya kemampuan otak kanan kita! Tanpa kita sedar sebenarnya  hampir seluruh kehidupan kita, sama ada sejak dari sekolah sampailah kerja harian yang kita buat setiap hari hanya menekankan pada kemampuan otak kiri. Oleh itu, kita perlu seimbangkan kemampuan otak kiri dan otak kanan secara maksimum. Dan sebelum anak-anak kita terjun ke dunia otak kiri, lebih baik kita kembangkan kemampuan otak kanan mereka dari sekarang..

Banyak cara yang boleh dilakukan untuk meningkatkan perkembangan otak kanan baby, antaranya ialah image training (latihan imaginasi), visualisasi, dll., termasuk juga flash card ini. 

2. Kanak-kanak, especially baby akan mudah belajar secara cepat berbanding orang dewasa; which is much faster even than adults can imagine. Salah satu cara untuk baby memberi perhatian dan fokus adalah dengan menggerakkan flash card secara cepat.

1 comment:

  1. Saya setuju..baby memang sangat cepat belajar..
    buktinya kat sini..kisah benar lak tu..cewahh..

    baca pasal BABY PANDAI BACA

    ReplyDelete

Tinggalkan sebarang komen / cadangan / pertanyaan anda di sini:
*
*
*
*

Visitor

Nak tanya..?

LR's Blogger

Followers

 

My Blog List

Designed by Miss Rinda | Inspirated by Cebong Ipiet | Image by DragonArtz | Author by mybabycanread :)