Thursday, February 10, 2011

Pernah kita terfikir?

Posted by tenangnow |
Selalu umi terfikir bila drive nk amek anak, apa yang dia belajar kat sekolah a.k.a nursery tiap2 hari ek…takkan nk harapkan cikgu ajar, atau biarkan dia belajar sendiri..apa peranan aku walaupun hanya beberapa jam di rumah selepas penat bekerja…takkan tiap2 hari aku hantar dan amek, bermain dan tidur..apa yang dia belajar daripada aku, sebagai mama dia?? Patutnya dalam usia 12bulan ni, dia dah belajar banyak bende, sbb sebelum aku kawen dulu, selalu aku pasang video budak comel ni baca quran…dan waktu tu aku berazam, satu hari nanti bila aku dah ade anak, aku akan pastikan umur 2tahun dah boleh hafal surah an-nas paling cikaila…..aku terus berfikir dan berfikir..tapi cmne ek? 

 
comel kan..berbelit2 lidah nk sebut..hehe

Dalam masa berlalu, aku cuba buat kajian dan pemerhatian, dan akhirnya aku ingin membuat “eksperimen” sejauh mana minda dan otak baby aku menyerap dan belajar dari apa yang aku ajar…aku mula beli bermacam2 buku untuk menjadikan mukhlis minat kepada buku sejak usia 3 bulan lagi..ternyata memang mukhlis suka sangat dengan buku..apa sahaja jenis buku..semua dia amek dan belek….


  




setiap hari aku akan ajar dia satu persatu..tapi aku masih tak puas hati lagi…berdasarkan pada pembacaan, ramai pakar kanak-kanak menyatakan kanak-kanak akan cepat belajar melalui muzik, lagu dan bunyi dan akhirnya aku beli la DVD, klu ade free time aku pasang..mmg dia syok la tgk..tak boring sampai skrg…tp aku rasa macam dia tak blh nk catch up lagi apa yang dia tengok..kot level tinggi sangat kot…dia nk ikut nyanyi tak pandai lagi nk ckp..so Sehinggalah satu hari umi blogwalking di genius baby on board dan melihat video yang dipaparkan…waaaaa…umur setahun dah boleh baca!!! Rasa seronok..rasa seedy pun ade….sbb masa tu mukhlis dah setahun tapi tak boleh membaca lgi…so aku kene bertindak  skarang jugak..then I decided to have this product to be part of the method and teach my baby to read!!!
 
ni buku yang the latest.."cute kitten"

 part ni yang tak tahan tue..siap angkat kaki lagi maa...

very long journey to go...hope my dream comes true!!!

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen / cadangan / pertanyaan anda di sini:
*
*
*
*

Visitor

Nak tanya..?

LR's Blogger

Followers

 

My Blog List

Designed by Miss Rinda | Inspirated by Cebong Ipiet | Image by DragonArtz | Author by mybabycanread :)